FITXA DE L'ESPECTACLE



QUÈ ÉS
D’ÒMES E DE REIS

D’Òmes e de Reis és un espectacle de caire medieval
on pretenem desmitificar i humanitzar la figura dels reis
medievals.
No foren reis de conte, irreductibles, herois, magnànims
o cruels, o almenys no només foren això. També
van ser homes, amb les seves penes i alegries, rauxes i passions.
Amb els titelles com a mitjà d’interpretació i amb
l’ajuda de Ramonlluc de Selvanyola, trobador titiresc, nascut
a la companyia La Finestra Imaginària, reviurem la història

de tres reis i d’un altre rei que està per sobre de tots
ells anomenat La Mort.
D’Òmes e de Reis no pretén ser una obra històrica,
sinó que només pren com a referència les dades més
significatives de l’època per, com hem dit, humanitzar-les
i posar-les a l’abast de tothom d’una forma entenedora i
irònica, a l’estil trobadoresc, rient-nos de les absurditats humanes
que fins i tot els reis eren capaços de cometre.
D’Òmes e de Reis doncs, ens transportarà a través
del temps fins a situar-nos davant la porta del rei sobirà,
aquell que mai es doblega, que no té compassió ni sentit
de la justícia, ni tant sols escolta les súpliques dels seus vassalls,
aquell que irremeiablement ens portarà al més enllà,
La Mort.


SINOPSI DE L’ESPECTACLE
Ramonlluc de Selvanyola, el
nostre trobador, arriba per representar
la seva funció. Va desgranant
la història d’un rei jove, de fet,
molt jove, un nadó vaja. Éll és el rei
però la seva mare, regent, després
d’haver mort el seu marit el rei, vol
apoderar-se del tro i manar a tort i
a dret. Però no sap que el seu fill,
rei legítim, estimat pel poble, tot i
ser un nadó és molt més valent que
ella i...li deixa clar.
Després, Ramonlluc ens presenta
un rei guerrer i belicós, per al
qual no hi ha taules de parlaments
ni treves ni èpoques de pau. El poble
passa gana, perd els fills a les
guerres i viuen aterroritzats davant
la prepotència d’un rei que és incapaç
de pensar en el seu poble. En
aquesta ocasió un càstig molt més
cruel que la simple mort els atrapa
a tots per acabar amb una època
de terror i destrucció. La Peste
s’emporta el rei i a tot el seu poble
d’una forma terrible.
Finalment el rei que apareix a
continuació, és un rei just, ecuànim
i magnànim, que es desviu pel seu
poble i el fa prosperar. Té una esposa
bellíssima, també molt bona amb
els seus i el seu castell es converteix
en un dóme’n dóme’n de festes i
balls i trobadors que canten i troben
i els ocells piulen i les collites
són espléndides, ningú passa gana i
no hi ha guerres... Apareix però un
cavaller que enamora la reina fins a
fer-la morir. De pena també mor el
rei, i el cavaller es proclama rei A
veure si sabeu qui és...


Fitxa Tècnica
Durada de l’espectacle: 60 minuts
Per a tots els públics
Presa de llum 220w a 2000v prop del lloc d’actuació
Espai escènic: 6 ample x 6 fons x 4 alt,
Plaça o carrer sense pendent,
preferiblement en entorn medieval, o de pedra.
Idioma: Sense paraules

Fitxa artística
Trobador, titellaire, músic: Lluís Bosch
Atrezzo i vestuari: Montse Mola
Disseny i construcció d’escenografía: Lluís Bosch
Disseny i construcció titelles: Lluís Bosch i Chris Gerís
Música: Els Berros de la Cort i diversos autors
Producció: La Finestra Imaginària - Teatre de Titelles
Direcció: Lluís Bosch

Currículum de la Cia La Finestra Imaginària
Lluís Bosch, titellaire i dissenyador gràfic és el manipulador, actor i
creador dels espectacles de la companyia.
Montse Mola, Psicòloga i titellaire. Desenvolupa guions i vestuari.
Ells i els titelles són les ànimes de la companyia.
La Finestra Imaginària es va crear l’any 1999, a Anglès, comarca de la
Selva, arran d’una experiència escolar. Una participació espontània a l’escola
del poble ens va descobrir la immensa versatilitat dels titelles com a mitjà
de “comunicació”. A partir d’aquí l’interès pels titelles va anar creixent fins
a desenvolupar el nostre primer espectacle “BIT I BAT I LA SAL DEL
MAR”, que estrenàrem a la Cellera de Ter l’Agost del 2001.
Seguidament, experimentant les tècniques que ens oferien vàrem incorporar
el pallasso als nostres espectacles, gairebé com un titella més,
- perquè, qui és el titella, el manipulador o el manipulat?- creant així una
simbiosi clown-titella-ventríloc que mantenim en l’espectacle “LA MALETA
IMAGINÀRIA”.
Hem participat a: Festival Internacional de Titelles de Gavà 2002, Al
Poble Espanyol, en el marc de la Trobada de Titelles 2002, a la Mostra de
Rialles a Cerdanyola del Vallès 2002, a la Fira de Teatre de Tàrrega 2003,
Concentració de Titelles, Poble Espanyol 2003 al Poble Espanyol, dintre
del 15è Festival Internacional de teatre visual i de titelles de Barcelona, X
Festival de Títeres de Albacete 2007, Festival Internacional de Títeres Galicreques
a Santiago de Compostela 2007, 12 Edició del Viagem Medieval
a Santa Maria da Feira (Portugal) 2008.
El 2003 presentàrem “EL FUNERAL DE MINGO SISTACHS”
una obra de titelles per a adults sobre la violència de gènere, amb música
de l’“ORQUESTRA FIRELUCHE”
Al 2004 vàrem estrenar un espectacle sobre Dalí ”BIGOLÍ” que vam
estar representant durant tot el 2004. Paral•lelament representàrem “EL
TAXICONTE” on els personatges dels contes clàssics, la caputxeta, el
llop, el rei del nas vermell o els tres porquets fan anar de bòlit el taxista dels
contes...
El2006 Vam estrenat l’obra “NIOL EL NEN MÀGIC” junt amb
CRISÀLIDE d’Olot, Associació per a persones amb discapacitat, amb un
tema sensibilitzador sobre justament, persones amb discapacitat.
El 2007 s’estrena “EL NAVEGANT” en coproducció amb Produccions
Trapa i sota la direcció de Toti Toronell una història de pirates poetes
per a públic familiar
El 2008 posem en marxa “RAMONLLUC DE SELVANYOLA –
TROBADOR TITIRESC” un personatge que, amb marionetes medievals
explica històries de l’edat mitjana i que també serà el protagonista d’aquesta
història que us presentem.
Aquest personatge posa fi a una década d’espectacles “convencionals”,
per donar pas als espectacles de titelles de temàtica i estètica medievals, que
pretenem que tinguin continuïtat durant uns anys.

Currículum de l’autor, actor, titellaire i director

LLUÍS BOSCH
Titellaire i actor de formació autodidacta, el 1999
funda juntament amb Montse Mola la cia de titelles
La Finestra imaginària, amb la qual ha anat creant
els seus propis espectacles, alhora que col.labora en
altres projectes escènics i audiovisuals.

FORMACIÓ
2007: Curs de Clown amb Toti Toronell.
2007: Curs de Direcció amb Claudio Hochman,
2007: Curs de manipulació de titelles de guant amb Miguel Oyarzún de la companyia
El Chonchón.
2006: Curs de Talla amb fusta per a marionetes amb Plansjet.
2006: Curs d’interpretació amb marionetes amb Jordi Bertran i Pepe Otal
2000: Curs de construcció i interpretació de Titelles amb Eugenio Navarro.
1983: Curs de Mim i interpretació amb Al Victor i Ferran Rañé.

EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL
2008: Crea i interpreta l’espectacle “Ramonlluc de Selvanyola – Trobador titiresc”.
2007: Crea i interpreta l’espectacle “El navegant” amb cooproducció
amb Produccions Trapa
2007: Participa com a actor i titellaire en el muntatge
“El davant i darrera de les Carlinades” produït per produccions Trapa.
2007: Imparteix un curs de construcció i manipulació de titelles
a l’escola de teatre “Al Trot”
2006: Crea i interpreta l’espectacle “Niol, el nen màgic”
2005: Crea i interpreta l’espectacle “El taxiconte”
2005: Realització del projecte audiovisual “Sir Jan” juntament amb
Produccions de Garatge.
2004: Imparteix un curs de construcció i manipulació de titelles
a l’Escola d’Art de la Cellera de Ter.
2004: Crea i interpreta l’espectacle “Bigolí”
2003: Crea i interpreta l’espectacle “El funeral de Mingo Sistachs”
2001: Crea i interpreta l’espectacle “La maleta imaginària”
2000: Crea i interpreta l’espectacle “Bit i bat i la sal del mar”
1999: Funda la cia de titelles la Finestra imaginària